Sunday, June 8, 2014

Halal @ Haram ...., Mengurus Krisis Keyakinan.

Salam perjuangan..., Halal @ Haram...., mengurus krisis keyakinan.. Saya pada mulanya tidak mahu mengulas panjang isu status Cadbury. Tetapi disebabkan apa yang berlaku sekarang lebih menimbulkan banyak persoalan dari jawapan.., saya akan mengulas isu ini dari perspektif 'pengurusan krisis'. Ada beberapa isu yang perlu kita fahami: 1. Status Ujian KKM 2. Status Ujian oleh Jabatan Kimia 3. Status JAKIM 4. Status DNA Babi dalam makanan. 5. Status Cadbury. Pertama status ujian KKM.., setakat ini belum ada mana-mana individu atau organisasi mencabar kesahihan ujian tersebut. Kesimpulan saya.., ujian tersebut benar dan DNA babi sememangnya di temui dalam sampel yang diambil dalam pasaran. Kedua.., status ujian oleh Jabatan Kimia. Berdasarkan kenyataan JAKIM, sampel yang diambil dari kilang bebas dari DNA Babi. Isu di sini adalah sampel diambil terus dari kilang dan selepas isu ini menjadi hangat. Kebarangkalian syarikat menukar formulasi adalah tinggi, kerana ia tidak dilakukan secara rawak. Ketiga.., status JAKIM. JAKIM adalah badan yang bertanggung jawab dalam Malaysia untuk persijilan HALAL. Persoalannya.., sejauh mana pemantauan dibuat selepas produk berada dalam pasaran. Setakat ini berapa produk yang telah ditarik balik sijil halal? Saya mengambil contoh Biro Farmaseutikal Kebangsaan (BFK) yang mengeluarkan N.O.T untuk produk kosmetik. Mereka mengadakan pemeriksaan secara rawak dan mengambil tindakan terhadap produk yang melanggar syarat N.O.T. apabila berada dalam pasaran. Keempat.., status DNA Babi dalam makanan. Saya tak mahu mengulas panjang dalam isu ini. Biarlah mereka yang ahli membahaskannya. Kita sebagai orang awam ambillah pandangan yang kita yakin dan paling kuat hujahnya. Bagi saya.., saya memilih pandangan yang mengatakan haram.., kerana kita masih mempunyai banyak pilihan lain. Kelima.., status Cadbury.. Ini yang saya nak ulas panjang sedikit dari sudut 'pengurusan krisis'... Kalu ada sesiapa yang kenal pengurusan Cadbury.., boleh panjangkan pandangan saya ini. Saya berpandangan..,sebagai syarikat Multinasional..., Cadbury Malaysia telah 'gagal' dalam pengurusan krisis. Kenapa saya berpandangan demikian? Jawapannya pada diri anda semua. Berapa orang yang sudah kembali yakin untuk memakan Cadbury? Saya tidak... Yang banyak bersuara adalah JAKIM dan Majlis Fatwa... Kenapa? Di mana suara Cadbury Malaysia? Apa yang sepatutnya Cadbury Malaysia lakukan? Kita perlu melihat punca isu dan mencari jawapan kepada punca isu. Dalam ilmu pengurusan ianya dipanggil Root Cause Analysis (RCA). Puncanya ialah keputusan ujian Makmal KKM. Itulah puncanya. Keputusan dan sampel yang diambil oleh KKM yang perlu dibahaskan.., bukannya dengan mengambil sampel lain di kilang dan ujian diadakan di makmal lain! Apa yang perlu dibahaskan....,??? 1. Adakah ujian Makmal KKM betul? Cadbury perlu membuktikan ujian Makmal KKM salah dan keputusan ujian adalah tidak tepat. Caranya adalah dengan mengambil sampel yang sama dan adakan ujian DNA Babi di Makmal Jabatan Kimia. Sekiranya ujian DNA Babi adalah negatif.., kes tutup dan produk Cadbury adalah bebas dari DNA Babi. Jika sebaliknya, maka Cadbury bertanggungjawab untuk mengadakan siasatan lanjutan. 2. Setiap produk ada rekod 'batch' pengilangan dan penghantaran. Maka Cadbury perlu melakukan siastan terperinci bermula dari pembelian bahan mentah sehinggalah produk berada di atas rak di kedai. Mereka perlu melakukan siasatan bagi meyakinkan kembali pengguna. Mereka perlu siasat semua bahan mentah yang telah digunakan bebas dari DNA Babi. Kadang-kadang mungkin pembekal bahan mentah telah melakukan penipuan. Sekiranya terdapat bahan mentah yang positif DNA Babi.., maka Cadbury perlu mengambil tindakan kepada pembekal tersebut dan mencari pembekal lain. Sekiranya negatif.., maka perlu dilihat peralatan yang digunakan. Apakah peralatan yang digunakan untuk produk Cadbury juga digunakan untuk membuat produk lain yang mengandungi DNA Babi. Kalau ini yang berlaku.., kemungkinan 'cross-contamination" adalah tinggi. Seterusnya jika semua itu adalah negatif.., proses seterusnya adalah penyimpanan dan penghantaran. Buka semula rekod dan siasat apakah produk yang di simpan dan dihantar bersama Cadbury bebas dari DNA Babi. Saya yakin Cadbury yang berstatus MNC mempunyai rekod yang kemas. Siasat.., akui kesilapan.., perbaiki kelemahan sekiranya ada. Kesimpulannya, sehingga hari ini Cadbury masih gagal meyakinkan saya dalam isu yang berlaku. Saya adalah antara penggemar cokelat Cadbury. Sehingga Cadbury dapat menjawab persoalan asas yang ditimbulkan dan menyelesaikan isu utama.., saya tidak akan menjamah produk Cadbury. Sekarang terpulang kepada Cadbury Malaysia untuk menggelak dari mencari jawapan kepada persoalan yang ditimbulkan atau melakukan "business move" bagi mengembalikan keyakinan saya dan pengguna Islam yang lain. Zamakhshari Muhamad B.Sc Pharmaceutical Sci (UK), MBA, UUM

2 comments:

Anonymous said...

Hello to every one, as I am really keen of reading this
blog's post to be updated regularly. It contains pleasant stuff.


My web blog ... Las Vegas Washer Repairman

amelia jac said...

Straightforward and written well, thank you for the info
When I open your RSS feed it seems to be a bunch of strange characters, is the malfunction on my reader?
TY, great job! Exactly the stuff I had to know.
obst und gemüsereiniger